Circuit Oschersleben Race 7 en 8;

Om het ritme weer goed op te pakken hadden we een extra trainingsdag voor de wedstrijddagen ingepland. Doel was om het ritme en de snelste tijden van afgelopen jaar te benaderen. Tijdens de eerste sessies was het even zoeken naar de juiste setting maar de resultaten waren prima en we sloten deze dag zelfs sneller af als het afgelopen jaar, doelstelling bereikt dus en op naar de wedstrijddag.

 

Raceday 1

Op de eerste dag werden de kwalificaties en de 1e race verreden. Doelstellingen waren zoals altijd het kwalificeren op de eerste 2 rijen van de eigen klasse en de we wilden de 34ers in gaan voor wat betreft de ronde tijden. Tijdens de 1e kwalificatie hadden we er ivm de drukte voor gekozen om iets later naar buiten te gaan om vrij baan te hebben. Dit pakte eigenlijk direct goed uit. Eerste ronde gelijk volle bak om snel in het ritme te komen.  Ik had de avond voor de 1e racedag van een Duitse collega rijder de nodige info gekregen om sneller rond te komen. Hij had mij voorzien van informatie over de rijlijnen, dit was echt top echter moest ik dit wel snel omzetten op de baan en dat was wel even zoeken. Maar ronde voor ronde ging dit beter. Uiteindelijk wist ik een 1.34,2 neer te zetten, op dat moment P2, dat was super zeker met de wetenschap dat er nog meer in zat.

 

De 2e kwalificatie liep even anders als verwacht, waarschijnlijk hadden de ventilatoren van de machine te lang aangestaan en we wilden met dezelfde strategie de baan op, echter startte de motor niet, we hebben meerdere pogingen gedaan om de motor aan te duwen echter lukte dit niet en waren we gedwongen om terug te keren naar de box om de kont van de motor te demonteren en de motor met een hulp accu te starten. Ik kwam na 10 minuten pas op de baan en het was enorm druk, geen vrije ronde kunnen rijden en voor ik het wist was de kwalificatie voorbij. Erg jammer maar P2 stond nog steeds dus 2x starten vanaf P2 was dikke prima.

 

Race 1

Waar starten eerder een probleem was is dit nu volledig over, heerlijk J!! Start was dus op zich prima, ik ging de eerste bocht als 3e de bocht door, bij bocht 2 wilde ik verdedigend de positie vasthouden maar werd buitenom ingehaald en kwam in gedrang zelfs op plaats 4 terecht. In de navolgende ronden 3 in totaal reden we weg bij de rest van de groep en mijn race pace was beter als mijn voorganger, diverse malen gekeken waar ik het beste mijn aanval in kon zetten uiteindelijk in ronde 4 wilde ik bij de 2e bocht Hasseröder hem er aan de binnenkant tussen zetten, dit ging goed tot halverwege de bocht, ik zat goed aan de binnenkant en mijn exit zou beter zijn, echter toen ik het gas er weer vol op wilde zetten, viel de motor stil L, de gasrespons was helemaal weg, motor bleef stationair lopen maar ik kon verder niets meer, enorm balen en dat is zachtjes uitgedrukt. Na de bocht kon ik de motor rechts uit laten lopen en mijn wedstrijd was voorbij. Motor bleef dus lopen en de wedstrijd was klaar dacht ik, motor uitgezet en toen bedacht ik mij wellicht als ik hem weer aan zet de motor zich zou resetten. Zo gezegd en zo gedaan, dit bleek idd het geval. Erg raar maar goed, terug de baan op en direct weer volle bak door ik was op dat moment teruggevallen tot plaats 12 en al snel werd wel duidelijk dat de elektronica niet meer werkte. Geluk was dat ik dit tijdens de voorjaarstraining in Barcelona eerder ervaren had en direct hierop over kon schakelen. Wel tricky maar je wilt maar 1 ding en dat is doorgaan. Uiteindelijk nog een aantal plaatsen goed kunnen maken en me tot plaats 8 terug kunnen rijden. Dat was enorm balen, podium was voor het gevoel dichterbij als ooit. Helaas het was niet anders, zonder elektronica  toch nog 34ers kunnen rijden en dat was prima. Na de race is er onderzocht wat het probleem was en er bleken 13 storingsmeldingen in de computer te staan. Oorzaak was het aanduwen van de motor tijdens de 2e kwalificatie. Dat verzochte een storing die er uiteindelijk voor zorgde dat de boordcomputer de motor in noodloop deed overgaan en bij het herstarten de elektronica uitschakelde. Oorzaak gevonden en probleem opgelost en op naar race 2 die de volgende dag op het programma stond.

 

Race 2

Na een warmup in de ochtend stond race 2 voor ons, wederom starten vanaf P2 kon ik het nu een goede start P2 de eerste ronde vasthouden. Echter aan het einde van het rechte stuk werd ik voor bocht 2 ingehaald en kwam op de 3e plaatst te rijden. De nummer 2 lag ongeveer de gehele wedstrijd 50-100 meter voor mij en ik kon hem goed volgen. De nummer 4 zat wel direct achter mij, ronde voor rond zag ik +0,5 tot 1 sec. op het bord staan ik wilde zowel betere racelijnen rijden waardoor ik sneller zou zijn, echter moest ik ook continu verdedigende lijnen rijden en kon mij geen enkele fout veroorloven. Na 10 ronden kwamen we bij de eerste achterblijvers die we op een ronde zouden zetten. Bij de aansluiting op het rechte stuk wilde ik direct doorpakken bij het insturen van de Hasseröder bocht zat ik aan de binnenzijde om 2 man te passeren, maar daar maakte ik een klein foutje en mijn achtervolger zag aan de binnenzijde net een klein gaatje en prikte hem er tussen. 2 rijders ingehaald en toch een plek verloren. Daarna volle bak door om de 3e plek terug te winnen echter was de nummer 3 op dat moment net iets sneller, kon goed volgen en we liepen in op de nummer 2 maar helaas was het niet meer haalbaar om voor de finish vlag de derde plek over te nemen en we kwamen amper 2 seconden te kort voor het podium. Erg jammer van het foutje maar wat een wedstrijd, echt enorm van genoten en achteraf bleek ik meerdere 34’ers en meerdere 33’ers gereden en met een dikke PR van 1.33,6 kon ik ondanks dat ik zo dicht bij het podium was, terugkijken op een goede race. Door het behalen van de vierde plaats steeg ik op dat moment van de 8e naar de 6e plaats in het kampioenschap. Op naar de volgende race in Assen.