Vrije training;

Vrijdag 13 mei ging het GEMA | R2 Project Racingteam op weg naar Assen om in de middag een aantal vrije trainingen af te werken, de temperatuur was voor de verandering eindelijk eens goed, waardoor de training eindelijk onder ideale omstandigheden konden worden afgewerkt. Wat nu voor het eerst dit seizoen een goed bekeken kon worden was de slijtage van de achterband, bij normale omstandigheden, dit was wederom te veel en na enige bijstelling van de achtervering en setting van de vering was het probleem volledig onder controle, dit gaf wel een geruststellende gedachte voor de racedag, tijdens de 2e vrije training heb ik nog wel even een moment meegemaakt waarbij ik de motor in de strubben te vroeg op het gas gooide ik kon ter nauwer nood een highsider kon voorkomen, ik werd wel van de motor geworpen en kwam boven op mijn tank terug op de fiets, na een rodeo rit door het gras kon ik mijn weg weer vervolgen op de baan en de training ongeschonden voortzetten, tijdens de training werden de doelen die we van tevoren gesteld hadden gehaald. En de rondetijden waren direct gelijk aan de wedstrijdtijden van race 2 wat een mooi perspectief bood voor de wedstrijddag.

Raceday

De kwalificatie:

De weersvoorspellingen waren wederom niet geweldig voor de gehele dag, whats new, het zou erg wisselvallig en koud worden, met verraderlijke omstandigheden de 1 kwalificatie, was erg druk op de baan waardoor het zoeken naar de eigen vrije ronde niet echt mogelijk was, de verschillen waren gewoonweg te groot waardoor er snel weer aansluiting was met een voorganger, uiteindelijk P7 in de eigen klasse en P9 overall. Daarmee plaats op de derde startrij. De 2 kwalificatie was het nog droog toen we de baan op gingen, maar met de wetenschap dat het zeker zou gaan regenen moest het direct gebeuren. Tijdens de warm up lap kon ik van mijn voorganger genoeg afstand nemen en had ik achter mij voldoende ruimte om mijzelf af te laten zakken om een geheel vrije ronde te kunnen rijden. Na het passeren van start/finish kwamen de eerste druppels op het vizier, maar goed enkele druppels is nog niet direct geheel nat, dit bleef tot in de Strubben, ik ben wel direct volle bak gegaan, de rest van het circuit was droog en deze ronde verliep voor het gevoel geheel goed, en een betere tijd was zeker gezet maar was het genoeg? Einde rechte stuk begonnen het na deze ronde toch meer te regenen voor de zekerheid ben ik de ronde erna toch doorgereden na de volgende passage zag ik P1 staan, niet wetende of de ronde erna het zo zou blijven. De regen zette zich door dus we konden naar binnen. Bij binnenkomst was het nog steeds P1 J in de eigen klasse en overall, geweldig de 2e pole positie ooit en met een 1.50,488 een nieuwe PR. Op naar de race, hopelijk zou deze onder droge omstandigheden kunnen worden verreden.

De Race:

Met een nieuwe PR en de pole op zak was het zaterdag middag dan zover de omstandigheden waren de gehele dag al zeer wisselend en koud, soms wat regen, hagel, zon en veel wind, het laatste was op zich prettig waardoor de baan weer snel droog werd. De warmup lap was nog droog maar al wel dreigend. Startend vanaf P1 met de blik voorruit op de Haarbocht en dan zien dat het daar al regent L, de start daar hebben we het maar niet over uiteindelijk als 5e de haarbocht in, het was wel even op eieren rijden tot de Strubben kwamen de dikke druppels al op het vizier, maar ik had zo iets van nu moet het gebeuren. Voor de Strubben al weer 1 plaats gewonnen en als vierde er doorheen, daarna de veenslang op waar de baan nog droog was, aanrijden naar de Bult met een uitremactie 2 man gepasseerd en door naar P2.

De nummer 1 had de gang er al goed in uitkomend GT op P2 verloor ik bijna de machine door te enthousiast op het gas te gaan op de curbstones, voor de nummer 3 (Mark Viveen nr.16) achter mij ging het helaas wel fout en hij verloor de machine en helaas zijn rug brak (goed herstel Mark). De regen zette zicht het eerste deel van de race alleen door op de voorkant van het circuit, het achterste deel bleef nog droog, na 2 ronden had ik de hoop dat het verder droog zou worden en hadden we al een redelijke voorsprong opgebouwd naar onze achtervolgers, het was even geheel droog op de baan en het gas kon er al weer redelijk vol op. echter was dit niet lang het geval en na 3 ronden begon het weer te regenen breide de regen zich verder uit over de baan en werden door alle baco’s de regen vlaggen gebruikt, de bijna momenten dat het fout ging ben ik qua telling kwijt geraakt, de risico’s waren wel erg groot glibberend en glijdend moest de race worden vervolgt, wet race is wet race, dus gas d’r op. Rijdend op P2 kwam ik na 3 ronden de eerste rijders al tegen die ik op een ronde kon zetten, dat was helemaal bizar en gaf ook wel aan hoe de omstandigheden waren. Na 4 ronden was het overal nat en kwam ik de ene naar de andere rijder tegen die ik in kon halen, na 5 ronden werd ik ineens ingehaald door Wilco de Vries, die was als 29e was gestart (dat wist ik)? Hij passeerde mij aan de binnenkant bij de Strubben en ik schoof terug naar P3, bijhouden was geen optie hij ging er alsof hij op een droge baan reed vandoor, achteraf had hij als een van de weinigen regenbanden gestoken (geniaal!! En hiermee is ie ook nog eens 1e geworden!! Gefeliciteerd Wilco!!). Op dat moment was het echt met hangen en wurgen doorzetten en erop blijven, de regen zette zich nu echt goed door en de baan was geheel nat, met een beslagen donker vizier heb ik vanaf dat moment geprobeerd zo hard als kon en voor mijn gevoel mogelijk was door te rijden. In de laatste ronde liggend op P3 werd ik ingehaald door een Ducati bij de Stekkenwal, het tempo van deze rijder lag net iets hoger maar ik had zoiets van ik haak niet aan, op eigen tempo en voor het eigen klassement prima dit vasthouden. Achteraf bleek het Leroy Janssen te zijn die wel in ons klassement meerijdt, dat was balen wand dat was dan toch P4 en niet het podium L, de teleurstelling was groot maar van korte duur. Na een pole is de verwachting misschien wel meer, maar een 4e plek in deze omstandigheden ben ik zeer tevreden mee, zeker gezien het feit dat regen rijden niet mijn ding is. Met deze 4e plek ben ik ook doorgestegen naar de 6e plaats van het kampioenschap. De stijgende lijn zet zich in positieve zin door en de komende periode gaan we nog harder werken om nog verdere vooruitgang te boeken voor de volgende race. Bij deze mijn dank weer aan het gehele team, het was weer een top weekend!! Op naar de volgende race op 11 juni, TT circuit Assen.